Projekat XANTEA 2502 VR predstavlja pionirsko istraživanje spajanja VR tehnologije i umjetnosti. XANTEA 2502 VR nadilazi konvencionalne umjetničke metode izražavanja, upuštajući se u područje u kojem virtualni prostor postaje novi prostor i medij unutar kojeg umjetnik komunicira sa publikom.

Sveobuhvatni cilj XANTEA 2502 VR je da redefiniše savremene umjetničke narative, da stvori novi jezik kreativnog izražavanja koji rezonuje sa složenošću modernog svijeta kao i da umjetnost odvede u apstraktni, do sada, neistraženi prostor.

Nadalje, XANTEA 2502 VR ima za cilj da katalizira socijalno buđenje na temu uloge tehnologije u savremenom svijetu i umjetnosti generalno.

Tim povodom razgovarali smo s Rikardom Druškićem, poznatim bosanskohercegovačkim umjetnikom i Harisom Hadžićem, inženjerom i programerom koji su i kreatori ovog projekta.

Foto: T. S./Klix.ba

Foto: T. S./Klix.ba

Rikardo, kao umjetnika, šta vas inspiriše u ovom projektu i kako planirate da svoju umjetničku viziju pretočite u iskustvo virtuelne stvarnosti?

Rikardo:

Moje učešće u ovom projektu je lično putovanje, koje ujedinjuje moju duboku strast prema umjetnosti sa mojom ljubavi prema nauci i tehnologiji. Za mene, XANTEA 2502 VR je uključivanje u avangardni pokret koji je predodređen da preoblikuje budućnost umjetničkog izražavanja. Najveći dio moje inspiracije za ovaj projekat leži u uzbudljivom potencijalu putovanja u nepoznato, gdje nastojim da pomaknem ili redefinišem granice umjetničkog jezika. Ova težnja se ne odnosi samo na istraživanje neistraženih umjetničkih teritorija, već i na širenje svijesti javnosti o rastućem fenomenu novih tehnologija. Moja umjetnička vizija je spremna da oživi u novom prostoru virtuelne stvarnosti. U ovom komplexnom poduhvatu imati ću pomoć svog tima, koji će mi pomoći da prebacim svoju ujmjetnost u VR.

Zajedno ćemo utkati moje ideje u animaciju, stvarajući, nadam se, impresivno iskustvo koje nadilazi umjetnost na koju smo navikli i uključuje osjetila na potpuno nov način.

Kako doživljavate ulogu tradicionalne umjetnosti u digitalnoj eri koja se brzo razvija, posebno u kontekstu virtuelne stvarnosti?

Rikardo: U dinamičnom vremenu digitalne ere, tradicionalnu umjetnost gledam kao suštinski kamen temeljac. On pruža bogat historijski kontekst koji informiše i oblikuje budućnost umjetničkih inovacija. Moderno društvo često zanemaruje duboki uticaj tradicije u oblikovanju onoga što će tek doći. Kao čvrsti temelji, bogato umjetničko nasljeđe pruža stabilnost i strukturu na kojoj možemo izgraditi novu i dinamičnu budućnost. Tradicionalna umjetnost je dosegla svoh vrhunac. Mnogi ce se raspravljati kada je to bilo, ali ono sto sada vidimo jesu kontsantne izražajne repeticije.

U tom kontekstu virtualna stvarnost se pojavljuje kao transformativna sila, oslobađajući nas od cikličnih ponavljanja koja su postala dio gotovo svake umjetničke forme. Sa pojavom ove tehnologije, na pragu smo ulaska u eru umjetničkog izražavanja bez presedana. Ova nova epoha, koju prihvaćam i kao stvaralac i kao veliki zaljubljenik u umjetnost, obećava da će biti najnaprednija i najbogatija u svojoj suštini. Predstavljau će nešto novo, a to je ono što neizmjerno fali umjetnosti.

Kako ste došli na ideju da spojite umjetnost i tehnologiju na ovaj inovativan način? Kako je došlo do saradnje između Rikarda i Harisa?

Foto: T. S./Klix.ba

Foto: T. S./Klix.ba

Haris: Ništa se ne dešava slučajno, kao ni moj prvi susret s kompjuterom koji je definisao moj karakter i najveće strasti u mom životu. Taj susret se desio krajem 90-ih kada je moj stariji brat donio prvi kompjuter u našu kuću, a s njim je došao i printer. Nakon što je on sve to podesio, ja sam prišao da vidim šta se dešava na monitoru i on mi je kao moju prvu aplikaciju pokazao “Paint”. Nakon što sam napravio crtež, on mi reče da ga isprintam klikom na “print” ikonu i moj crtež je izašao tu ispred mene na A4 papiru. U tom trenutku sam htio znati kako to radi, zašto kada ja kliknem na tu “print” ikonu, taj papir izbaci crtež s monitora. Dakle, taj klik mi je dao interesovanje prema softverskom inžinjeringu, a taj rezultat klika prema umjetnosti. Tako, kroz cijeli svoj život, uz karijeru kao softverski programer, tražim način da programiranje kao alat iskoristim da stvorim neki oblik umjetnosti. Zadnjih šest godina, moje najveće interesovanje ide prema VR (virtuelnoj stvarnosti) tehnologiji i, uz svoju karijeru kao VR programer, razvijam hobi projekte koji koriste virtuelnu stvarnost kao tehnologiju, a rezultat je muzika kao umjetnost. Jednom prilikom, posmatrajući Rikardov rad, pomislio sam, ko ne bi poželio da uđe u ovaj rad i doživi njegov svijet iz prvog lica. Vrlo brzo nakon toga, dogodio se susret u kojem je rođena ideja XANTEA 2502 VR. Za mene lično, ovaj umjetnički rad predstavlja jedan veliki tehnički izazov koji će rezultirati vrlo bogatim iskustvom za posmatrače.

Rikardo: Haris je bio taj koji je inicirao kontakt sa mnom, donoseći sa sobom bogato iskustvo u sferi virtualne stvarnosti. Duboko sam zahvalan i počastvovan što je baš mene izabrao da unesem svoju umjetnost u područje VR-a, odluka za koju vjerujem da je bila jako pronicljiva s njegove strane. U vrijeme kada je Haris tražio saradnika, našao sam se duboko oduševljen potencijalom animacije, koju sam kroz svoj rad oktrio istrazujući NFT. Tada sam shvatio da upravo je animacija zajedno sa zvukom to ono sto je bilo potrebno da svoj rad podignem na jedan novi, veći i bolji nivo. Saradnja sa Harisom izgledala je kao manifestacija Carl Jungovog koncepta sinhroniciteta. Njegov prijedlog stigao je u ključnom trenutku kada sam bio spreman da svoju umjetnost podignem na nove visine. Instinktivno sam znao da će ovaj projekat biti najznačajniji poduhvat u mojoj karijeri. Zajedno planiramo stvoriti nesto transcedentalno, i u konačnici, nadam se, vrijedno divljenja.

Harise, kako je vaša strast prema tehnologiji doprinijela stvaranju XANTEA 2502 VR?

Haris: Moja fascinacija tehnologijom nije samo hobi ili profesija; to je način gledanja na svijet. Od trenutka kada sam shvatio moć koju programiranje ima u transformaciji ideja u stvarnost, znao sam da je to alat koji želim koristiti za premošćivanje jaza između mašte i materijalnog svijeta. Kroz moj rad kao VR programer, naučio sam da svaka linija koda može biti potez četkice, svaki algoritam može nacrtati novi svijet, a svaka aplikacija može biti galerija. XANTEA 2502 VR je kulminacija te vizije – spoj moje strasti prema sofisticiranoj tehnologiji i bezgraničnim mogućnostima umjetničkog izraza.

Kako XANTEA 2502 VR oslobađa umjetnost iz okvira tradicionalnih izložbi i pruža posjetiteljima/gledateljima potpuno novo iskustvo? Kako virtualna stvarnost omogućuje interakciju s umjetničkim djelima na način koji prije nije bio moguć? Kakvo iskustvo očekuje posjetitelje kada stave VR na galvu i uđu u Xante 2502 svijet?

Foto: T. S./Klix.ba

Foto: T. S./Klix.ba

Rikardo: XANTEA 2502 VR revolucionira koncept umjetničkih izložbi, nadilazeći tradicionalne fizičke granice i forme. Tradicionalno uvažavanje vizuelne umjetnosti bilo je ograničeno na fizičke prostore, gde je komunikacija gledaoca sa umjetničkim djelom inherentno ograničena prostornim i vremenskim ograničenjima. Iskustvo gledaoca, omeđeno dimenzijama galerijske sobe i fizičkim prisustvom umjetničkog djela, moglo je ponuditi samo ograničenu perspektivu.

Međutim, XANTEA 2502 VR, kroz medij virtuelne stvarnosti, razbija ove granice. Noseći VR naočale, posjetitelji ne gledaju samo umjetnost; oni stupaju u potpuno novi svijet, područje u kojem su konvencionalne granice vremena i prostora nevažne. Ova tehnologija omogućava potpuno uranjanje, gdje se granice stvarnosti zamagljuju i umjetničko iskustvo postaje bogatije. Rezultat je zadivljujuće, gotovo nadrealno putovanje u srce umjetnikovog svijeta, a sve to na način koji do sada nije bio moguć. U svijetu XANTEA 2502 VR interakcija s umjetnošću više nije pasivno iskustvo. Virtuelna stvarnost omogućava gledaocu da se bavi umetnošću na način koji je ranije bio nezamisliv. Posjetioci se mogu kretati kroz, okolo, pa čak i postati dio umjetničkog djela, istražujući svaku nijansu i detalj iz perspektiva koje su nekada bile nemoguće. Ovaj nivo interakcije stvara duboko ličnu i emocionalnu vezu sa umjetničkim djelom, jer je iskustvo svakog pojedinca jedinstveno, vođeno njegovim pokretima i izborima u virtuelnom prostoru.

Kada posjetitelji uđu u svijet XANTEA 2502 VR, mogu očekivati iskustvo koje nije samo vizuelno zapanjujuće već i emocionalno i intelektualno stimulativno. Konvergencija umetnosti i tehnologije u ovom virtuelnom prostoru otvara beskonačne mogućnosti za istraživanje, interpretaciju i interakciju. To je iskustvo koje će, nadamo se, ostaviti trajni utisak, izazivajući i proširujući gledaočevo razumijevanje o tome što umjetnost može biti i kako se umjetnost može doživjeti.

Haris: Ova izložba, uz umjetnički izražaj, predstavlja i tehnički izazov koji će omogućiti da deset ljudi istovremeno iz prvog lica prošeta kroz svijet XANTEA 2502 VR. Naš cilj je da svakog posmatrača u potpunosti prenesemo u taj svijet, što nam omogućava VR tehnologija. Kada posjetioci stave VR naočale na glavu i urone u svijet XANTEA 2502 VR, dočekuje ih iskustvo koje briše granice između realnog i imaginarnog. Svi postaju istraživači velikog umjetničkog djela. Upravo to prije nije bilo moguće – da deset ljudi zajedno prošeta kroz umjetnikov svijet. U ovom slučaju, to je Rikardov svijet i vjerujem da su mnogi vidjeli njegov rad. Pozivam vas da još jednom pogledate njegove radove i da zamislite kako bi bilo ući u jedan takav rad, jer upravo ćete to imati priliku uraditi. Ne samo da uđete u taj svijet već i da prošetate, izgubite se ili, ako želite, možete sjesti i sve oko sebe posmatrati. Imate potpunu slobodu da istražujete svijet, i upravo to oslobađa umjetnost iz okvira tradicionalnih izložbi i pruža posjetiteljima potpuno novi doživljaj umjetničkog djela.

Rikardo, koje su vaše vizije za budućnost umjetnosti?

Rikardo: Dok razmišljam o budućnosti umjetnosti, moja razmišljanja se neizbježno prepliću sa širim promišljanjima o putanji našeg svijeta i evoluciji naše kulture. Svjedoci smo ere u kojoj se tehnološki napredak ubrzava neviđenim tempom, što je fenomen koji oblikuje i rekonstruira samu strukturu ljudskog postojanja. Ovaj nemilosrdni napredak, iako je opterećen izazovima i opasnostima, kao što je izmještanje tradicionalnih poslova, također utire put dubokim transformacijama u načinu na koji percipiramo i komuniciramo s našim svijetom. Preovlađujući trend koji ubrzano definira našu eru je digitalizacija. Ova promjena paradigme nije samo tehnološki fenomen; to je kulturna i filozofska revolucija koja redefinira naš odnos sa stvarnošću. Kako se krećemo kroz ovu digitalnu renesansu, granica između fizičkog i virtualnog svijeta postaje sve nejasnija, stvarajući beskonačni prostor bogat apstraktnim potencijalom, u kojem umjetnost može najviše da profitira. U ovom rastućem međuprostoru zamišljam budućnost u kojoj umjetnost nadilazi svoje tradicionalne forme i medije. Spoj fizičke i virtuelne stvarnosti najavljuje novu epohu umjetničkog izražavanja, onu u kojoj se granice kreativnosti ne samo pomjeraju, već se u potpunosti preispituju.

Harise, kako vaša saradnja s Rikardom pomaže u širenju mogućnosti virtualne stvarnosti i otvara nove puteve za promociju VR tehnologije?

Haris: Virtuelna stvarnost je relativno nova tehnologija u smislu praktične primjene. Ja mislim da saradnja s umjetnikom poput Rikarda budi radoznalost koja će publici približiti tehnologiju koju mnogi još nisu isprobali. Mi nudimo zajedničko iskustvo i smatram da upravo s tim doprinosimo promociji VR-a. Vjerujem da će Rikardov svijet, viđen kroz virtuelne naočale, biti bogato iskustvo koje će posjetitelji ponijeti sa sobom i samim tim promovisati VR tehnologije.

Koje su vaše ambicije u vezi s razvojem ovog projekta? U kojoj je fazi projekt i šta su naredni koraci?

Haris: Naše ambicije su da XANTEA 2502 VR postane referentna tačka u svijetu digitalne umjetnosti, simbol onoga što VR može postići kada se spoji sa kreativnošću. Također, bitno je spomenuti da je ovo tip projekta koji će imati prostora za rast. Mi trenutno imamo razvijen svijet i njegova pravila, već imamo mogućnost da uronimo u taj svijet i doživimo dio njega. Ono što nam uzima puno vremena je 3D modeliranje, i naredni koraci su okupljanje radne snage kako bi se projekt završio u što kraćem roku.

Rikardo: Trenutno je fokus na predstavljanju ovog vizionarskog projekta javnosti i traženju investitora koji mogu uočiti njegov značaj, ne samo za umjetničko područje već i za društvo Bosne i Hercegovine. Moje ambicije za ovaj poduhvat su višestruke i nalaze se na više nivoa. Na ličnom planu, ovaj projekat je prilika za uzdizanje mojih umjetničkih kreacija i poruka do novih visina, nadilaženja tradicionalnih medija i dostizanja novih dimenzija unutar kojih moji svijetovi mogu da žive. Osim ličnog, moje aspiracije se protežu na predstavljanje mog grada i moje države s projektom globalne rezonancije – onim koji će, nadam se, biti izvor nacionalnog ponosa. Ovim projektom želimo našoj državi stvoriti kulturno naslijeđe i staviti je na globalnu mapu inovativne umjetnosti i tehnologije. Gledajući unaprijed, sljedeći koraci uključuju angažman sa zajednicom, kako na lokalnom tako i na međunarodnom nivou, kako bi se prikupila podrška i ulaganja. Ova faza je ključna za pretvaranje vizije u stvarnost. Kako idemo naprijed, projekt će se razvijati, ne samo u svojim tehničkim i umjetničkim aspektima, već i u svom kapacitetu da ujedini, inspiriše i redefinira ulogu umjetnosti u našem društvu i šire.

Kako možemo, zajedno s vama, pridonijeti ovoj kreativnoj odiseji i razvoju ovog projekta? Šta su koraci koje morate poduzeti da ovaj projekat ugleda zeleno svjetlo?

Haris: XANTEA 2502 VR je više od projekta; to je putovanje u novu eru interakcije između umjetnosti i tehnologije. Pozivam sve zainteresirane, od umjetnika, tehnologa, investitora do ljubitelja umjetnosti i tehnologije, da se pridruže ovoj kreativnoj odiseji. Vaša podrška i učešće mogu nam pomoći da ovaj projekat ne samo dosegne svoj puni potencijal, već i otvori put za nove inovacije u svijetu umjetnosti i virtualne stvarnosti. Vaš interes i entuzijazam su ključni za davanje ‘zelenog svjetla’ ovom projekatu i njegovom daljnjem razvoju. Svaki korak koji napravimo zajedno može donijeti revolucionarne promjene u načinu na koji doživljavamo umjetnost i tehnologiju, te otvoriti vrata potpuno novim svjetovima iskustava i mogućnosti. Vaš doprinos može biti ključan u ostvarivanju ovog pionirskog projekta i njegovoj transformaciji u stvarnost.

Rikardo: Složenost i obim ovog projekta znače da su potrebna značajna finansijska sredstva da bi se on ostvario. Stoga je ključna podrška onih koji vide potencijal u ovom projektu. Za poticanje ove ideje, prvi korak je izgradnja jake zajednice koja podržava projekat. To uključuje dopiranje do lokalne i regionalne publike, dijeljenje vizije i ciljeva projekta i demonstriranje njegovog potencijalnog utjecaja na umjetnost, tehnologiju i društvo. Angažman može imati različite oblike, od širenja svijesti putem usmene predaje i društvenih medija do organiziranja događaja u zajednici koji prikazuju viziju projekta. Osim izgradnje zajednice podrške, moramo se fokusirati i na osiguravanje finansijske podrške. Ovo može uključivati različite strategije, kao što su crowdfunding kampanje, predstavljanje potencijalnim investitorima, prijavljivanje za grantove ili saradnja sa kulturnim i tehnološkim institucijama koje su u skladu sa etosom projekta. Željeli bismo pozvati sve koji rezoniraju s ovom vizijom da nam se pridruže u ovom poduhvatu. Doprinoseći idejama, širenjem riječi ili nuđenjem finansijske podrške, svaki pojedinac može igrati vitalnu ulogu u oživljavanju ovog projekta. Zajedno možemo krenuti kroz korake potrebne da ovaj projekat dobijemo zeleno svjetlo – od učvršćivanja podrške zajednice do obezbjeđivanja potrebnih sredstava – i krenuti na put redefiniranja granica umjetnosti i tehnologije.